Deze crisistijd is zwaar voor iedereen. Werknemers, zelfstandigen en bedrijven ervaren allemaal de economische en financiële impact van de covid19-epidemie en de noodmaatregelen die de regering daartegen activeert. Als we samenwerken, staan we sterker in de strijd tegen deze crisis. Daarom delen we graag ons advies voor alle zelfstandigen en bedrijven. Als business designers bestaat onze rol erin om ondernemers te helpen om betere beslissingen te nemen. Nu meer dan ooit willen we je helpen met expertise, inzicht, raad en daad. Ontdek onze 5 adviezen.

1. Maak een overlevingsplan voor 2020 en een groeiplan voor 2021

  • activeer de steunmaatregelen voor bedrijven
  • check je kosten en schrap alle niet-essentiële uitgaven
  • stabiliseer je cashflow en overleg met je bank
  • bedenk manieren om het betaalgedrag van je klanten te versnellen
  • maak betaalafspraken met je leveranciers
  • blijf focussen op je missie met drive en vertrouwen
  • blijf communiceren met je klanten en leveranciers zodat je netwerk intact blijft
  • maak nu al een ambitieus businessplan voor 2021

 

2. Speel in op nieuwe problemen met slimme oplossingen

  • bedenk hoe je creatief kan inspelen op nieuwe kansen en markten die ontstaan
  • onderzoek nieuw aankoopgedrag en stem je aanbod hierop af
  • zoek samenwerking met andere bedrijven en versterk elkaar
  • stel een adviesraad samen met onafhankelijke professionals uit andere sectoren
  • kies voor een mentor
  • zet de missie en je visie van je bedrijf op papier en gebruik dit als kompas voor je beslissingen
  • vraag je elke dag af wat je kan leren en verbeteren aan je bedrijf

 

3. Investeer in je klanten en werk aan je bedrijf

  • gebruik eventuele tijd die vrijkomt om je strategische toekomstvisie neer te schrijven
  • analyseer wat goed gaat en wat beter kan
  • verbeter de service voor je klanten
  • werk je administratie bij en stel je boekhouding op punt
  • investeer in de relaties met je klanten en leveranciers
  • blijf communiceren met je medewerkers
  • ontwikkel een communicatieplan
  • geef waarde en laat potentiële klanten gratis kennismaken met je aanbod
  • ontwikkel zoveel mogelijk standaardprocessen en -procedures

 

4. Ontwikkel nu een groeistrategie om meteen na de crisis door te starten

  • breng de sterke punten van je aanbod in kaart
  • bedenk hoe je dit nog kan versterken en versnellen
  • ontwikkel afgeleide producten en diensten van je sterproducten
  • blijf positief en ambitieus want jij bent de hefboom van je bedrijf
  • volg je bestaande klanten op en plan afspraken voor de toekomst
  • zoek een creatieve sparringpartner om te brainstormen over je groei

 

5. Versnel je digitale transformatie

  • onderzoek hoe je business online kan werken
  • ga op zoek naar nieuwe software om je bedrijf sneller en efficiënter te organiseren
  • check hoe je website scoort qua online zoekgedrag en verbeter waar mogelijk
  • creëer een content-plan voor je sociale media
  • vertel het verhaal van je bedrijf en van de mensen erachter in je communicatie
  • betrek je medewerkers en vraag hen om suggesties en ideeën
  • optimaliseer de werking en maak je bedrijf minder afhankelijk van jou
  • gebruik slimme online tools voor afspraken, CRM, voicemail en facturatie
  • investeer in e-opleiding voor jezelf en je medewerkers
  • zoek en vind de punten waarop je nog kan innoveren

 

Zonder actie op korte termijn is er misschien geen lange termijn. Daarom zijn dit onze adviezen voor ondernemers om sterker uit deze crisistijd te komen. Zoek je hulp? Een klankbord? Heb je graag persoonlijk advies? Neem dan gerust contact op met Essers & Vanbriel. Bel ons op 011 94 66 44 of mail info@essers-vanbriel.be